"Implementing Disruptive Innovation while preserving Ocean biodiversity"

Conferências e Colóquios
Qua . 29 Jun . 18h00 a 20h00
Auditório Sedas Nunes
"Implementing Disruptive Innovation while preserving Ocean biodiversity"

No contexto da Conferência da UNOC 2022 United Nations Ocean levada a cabo na ALTICE Lisboa no dia 27 de Junho2022, a ONG WOMENVAI e os seus parceiros estão a organizar um evento sobre o tópico “Implementing Disruptive Innovation while preserving Ocean biodiversity”, no dia 29 de junho 2022 às 18h de Lisboa no ICS – Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa – Auditório Sedas Nunes, morada: Av. Prof. Aníbal Bettencourt 9, 1600-189 Lisboa.

O evento será difundido por ZOOM – podendo ser acompanhado online.

Bebidas e pasteis serão oferecidos na Conferência.

Os Conferencistas e Convidados incluem:

Os Professores Luísa Schmidt e Filipe Duarte Santos, que apresentarão o Programa Doutoral em Alterações Climáticas e Políticas de Desenvolvimento Sustentável como uma plataforma-chave global de investigação em políticas de Alterações Climáticas, sublinhando também a necessidade de diálogo e interligação entre as Ciências Sociais e o STEM – Tecnologia, Engenharia e Matemática, -- bem como o envolvimento dos stakeholders a todos os níveis, desde o local ao internacional.

Os estudantes de doutoramento introduzirão alguns dos seus trabalhos e interesses.

Johanna Jeukendrup-Rothman, fundadora do SBT – Sustainable Beeking Trust Transition (Israel) abordará as previsões da futura subida do nível médio do mar no Norte da Europa;

Honourine Enow, membro do Conselho Advisory Board de UNFCCC Centro de Tecnologia do Clima e Redes (CTCN) e presidente do ACEF África NGO (Camarões) apresentará formas de apoiar iniciativas de comunidades locais nos seus esforços para fomentar a conservação da biodiversidade.

Aura Bustillo, (Colômbia), consultora em gestão de recursos de água debaterá o modo como as parcerias institucionais podem ser otimizadas relativamente à gestão do Oceano a partir de uma perspetiva legal e económica.

Marise Almeida, vice-Presidente do Business as Nature ONG (Portugal), apresentará o Projeto Women 4Our Ocean, uma iniciativa que ajuda a “pescar o plástico” e a discutir a proteção e conservação do oceano através da circularidade.

Yoko Lu, representante da UNFCCC-YOUNGO e co-fundadora e diretora executiva da Teal Climate (Canadá) e Youth Policy Advisory Council Member of the Sustainable Ocean Alliance – fará um apelo especial para a acção.

Para terminar, o artista português Bizarro, apresentará o seu trabalho artística que inclui peças diretamente provenientes do oceano.

A sessão será moderada por:

Yvette Ramos, MSc. Eng.a – MBA e estudante de doutoramento do ICS, presidente da ONG Womenvai.

Mais informações em: www.womenvai.org.

Email: contact@womenvai.org.

On the occasion of the UNOC 2022 United Nations Ocean Conference held at the ALTICE Lisboa from 27th June 2022, WOMENVAI and its partners are organizing a Side-event on the major topic “Implementing Disruptive innovation while preserving Ocean biodiversity”, on 29th June at 6pm (UTC+1), Lisbon time at the ICS - Institute of Social Sciences, University of Lisbon - Auditório Sedas Nunes, address: Av. Prof. Aníbal Bettencourt 9, 1600-189 Lisboa. The event will be broadcasted on Zoom => please connect if you wish to follow online. Drinks and pasteis will be offered on site!
Speakers and guests include Professors Luisa Schmidt and Filipe Duarte Santos who not only will present the Doctoral Program in Climate Change and Sustainable Development Policies as a key global research platform on Climate Change policies, but shall highlight the need for more dialogue and interconnection between social science and STEM – Technology, Engineering and Maths- Stakeholders at all levels : from local to international.

PhD students shall introduce some of their works and interests : after a brief recall of climate fluctuations from the Eemian interglacial to the present and possible prediction of future sea level rise in North Europe, by Johanna Jeukendrup-Rothman, founder of SBT- Sustainable Beekeeping Trust transition (Israël), Honourine Enow, a member of the Advisory Board at UNFCCC Climate Technology Centre and Network (CTCN) and chair of ACEF Africa NGO (Cameroon) will present how supporting grassroots communities initiatives and efforts can boost marine biodiversity conservation. Aura Bustillo, Consultant in water resource management (Colombia) will discuss how institutional arrangements can be optimized when it comes to ocean management, from a legal and economical perspective. Marise Almeida, Vice President of the Business as Nature NGO (Portugal) will showcase the “Women 4 Our Ocean” project, an initiative that helps “fishing the plastic” and discuss the rationale of ocean conservation and protection through circularity. After a call for action be stated by the UNFCCC-YOUNGO representative Yoko Lu, Co-Founder & Executive Director, TEAL Climate (Canada) and Youth Policy Advisory Council Member of the Sustainable Ocean Alliance, and as a conclusive wrap-up we shall discover the Artist BIZARRO© native from Portugal, whose artwork pieces come straight from the Ocean. The session will be moderated by Yvette Ramos, MSc. Eng.-MBA and PhD student at ICS, president of WOMENVAI. More information on www.womenvai.org  email: contact@womenvai.orgvvvv